Így hódítja meg a mindennapokat a ChatGPT világszerte
A mesterséges intelligencia gyors terjedése ellenére – különösen az OpenAI által fejlesztett ChatGPT esetében –, eddig kevés átfogó vizsgálat készült arról, hogyan használják ezt a technológiát a mindennapi életben. Most azonban egy elsőként megjelent tanulmány, amelyben OpenAI-kutatók is részt vettek, választ ad erre a kérdésre.
A friss kutatás, amely az amerikai National Bureau of Economic Research (NBER), azaz a Nemzeti Gazdaságkutató Iroda munkapapírjaként jelent meg, azokból a belső felhasználói üzenetekből indult ki, amelyeket a fogyasztók a ChatGPT-nek írtak. Az egyik legfontosabb eredmény: megugrott a nem munkahelyi üzenetek aránya, 2025 júniusára már az üzenetek 73%-a ilyen volt, szemben az egy évvel korábbi 53%-kal.
Az OpenAI vezető közgazdásza, Aaron Chatterji LinkedIn-bejegyzésében úgy fogalmazott, hogy ez a változás arra utal, a ChatGPT valóban a hétköznapi életünk részévé válik. Chatterji szerint még mindig tanuljuk, hogyan használják az emberek "élesben" a mesterséges intelligenciát (AI), de a mostani trendek már képet adnak a növekvő értékről és annak irányáról.
A tanulmányt az OpenAI közgazdasági kutatócsoportja és David Deming, a Harvard Egyetem közgazdásza készítette, és bár még nem esett át tudományos bírálaton (peer review), egyedülálló módon 1,5 millió ChatGPT-beszélgetést elemzett, mindvégig ügyelve a magánszféra védelmére.
A kutatás szerint, bár elméletileg a ChatGPT összetett szakmai munkákra is alkalmas lehet – például programozásra –, a hétköznapi felhasználók leggyakrabban gyakorlati tanácsokat, információkat kérnek tőle, vagy írásbeli feladatokra használják. Az OpenAI blogból kiderül, hogy a vizsgált beszélgetések háromnegyede esett ezekbe a fő kategóriákba: gyakorlati útmutatás, információkeresés és írás.
Fontos átmenet, hogy a legtöbben a ChatGPT-t tutorálásra, tanításra, "hogyan csináld?" típusú tanácsadásra, vagy kreatív ötletelés támogatására veszik igénybe. Ugyanakkor attól függően, hogy valaki munka vagy magáncélból használja az AI-t, a felhasználási módok eltérnek.
Munkahelyi környezetben az íráshoz köthető tevékenységek a leggyakoribbak, az ilyen jellegű üzenetek aránya 2025 júniusában elérte a 40%-ot a munkával kapcsolatos megkereséseken belül. Ebből is látszik, hogy a legtöbben nem teljesen új szövegek létrehozására, hanem meglévő szövegek szerkesztésére, véleményezésére vagy fordítására kérik a ChatGPT-t – ez az írásbeli üzenetek kétharmadát tette ki.
A kutatók "Kérdezés, Cselekvés, Kifejezés" (Asking, Doing, Expressing) hármas szempont alapján is megvizsgálták a mintát. 2025 júliusára minden második üzenet a "Kérdezés" kategóriába tartozott, vagyis a ChatGPT-t a felhasználók főleg tanácsadóként értékelik, nem pusztán végrehajtó eszközként.
Munkahelyi üzeneteknél viszont 56%-ban "Cselekvés" történt, vagyis konkrét munkafeladatokat – például írást – bíztak rá a ChatGPT-re. A kutatás szerint az írás a legtöbb irodai állásban kulcsfontosságú, a jó kommunikáció pedig a legkeresettebb "puha" készség manapság.
Az MI jövője a munkahelyeken régóta foglalkoztatja a szakértőket, főleg amióta a ChatGPT 2022 novemberében elérhetővé vált a nagyközönség számára. Bár sokan attól tartanak, hogy az MI elveheti az állásokat, a tanulmány szerint a ChatGPT jelenleg főként a dolgozók döntéshozatalát és hatékonyságát támogatja, különösen tudásalapú munkák esetén, nem teljesen helyettesíti őket.
A ChatGPT felhasználói bázisa 2025 júliusára elérte a világ felnőtt népességének 10%-át. Az is kiderült, hogy a használók összetétele egyre sokszínűbb, a nemek közötti különbség is jelentősen csökkent. Például 2024 januárjában még 37% volt a tipikusan női nevű felhasználók aránya, de 2025 közepére már a nők száma megfelelt az általános népességi aránynak.
A ChatGPT globális elterjedése különösen szembeötlő az alacsony és közepes jövedelmű országokban, ahol sokszorosára nőtt a használók száma. Májusban a legalacsonyabb jövedelmű országokban már négyszer gyorsabb volt a terjedési ütem, mint a leggazdagabb országokban.
Fontos tudnivaló, hogy a ChatGPT többféle fizetős és céges terméket is kínál – például vállalati felhasználásra szánt platformot (enterprise), egy fejlesztői hozzáférési lehetőséget (API), valamint speciális szoftverfejlesztő ügynököt is, amely a Codex nevet viseli.
Mindeközben egyre élesebb a verseny ezen a területen: Előretör például Elon Musk XAI nevű AI-vállalkozása és a Google Gemini rendszere is. Ez utóbbi – amelyről érdemes megemlíteni, hogy „Nano Banana” képszerkesztő modellként is elérhető – már az Apple App Store ingyenes alkalmazásai között is lehagyta a ChatGPT-t.
Az elemzés tehát jól mutatja: a mesterséges intelligencia, különösen a ChatGPT, mára a mindennapi élet és a digitális munkavégzés elengedhetetlen részévé kezd válni, miközben folyamatosan bővül a felhasználók köre és a felhasználási lehetőségek is.
Forrás